Wariacje na globalny tłum są nasłuchiwaniem miejskich zgromadzeń, odnajdywaniem w tłumie łagodzącej niepokój chwili skupienia na placach miast: od Buenos Aires przez Kair i Stambuł po Nowy Jork, Madryt, Kijów i Warszawę. Dźwiękiem przesterowania i przekomponowania w nową formę. Są wsłuchaniem w uwalniającą się oddolnie społeczną siłę.
Choć ruchy protestacyjne, które odpowiadają potrzebom i pragnieniom tak wielu, nie były w stanie osiągnąć trwałych zmian i stworzyć nowego, bardziej demokratycznego i sprawiedliwego społeczeństwa, to jednak nie daje spokoju ta zbiorowa ekspresja pragnienia zmiany, gdy wielość tworzy strategię i swobodnie formułuje ideę zgromadzenia, tworząc tym samym mechanizm dla kształtowania alternatywy społecznej.
Utwór Karola Nepelskiego, przeznaczony na klawesyn amplifikowany i sampler, jest poszukiwaniem nastroju towarzyszącego masowym zgromadzeniom miast całego świata, w których solidarność lub niezadowolenie mieszkańców doprowadziło jednak do przemian społeczno-politycznych. W warstwie elektronicznej samplera wykorzystane są krótkie fragmenty nagrań (sample) dostępnych w mediach społecznościowych, takich jak Facebook, YouTube czy Twitter: dźwięki tłumu, dźwięki zbiorowych koncertów, fonosfera miejskich zgromadzeń oraz ruchów protestacyjnych, a także przemówień liderów, polityków, autorytetów. Jest to quasi-opera, w której sampler zastępuje głos ludzki (głosy pojedynczych osób i głos całych grup ludzi), a klawesyn zastępuje akompaniującą orkiestrę. Wykonanie utworu zostało powierzone międzynarodowej sławy klawesynistce, wybitnej interpretatorce muzyki współczesnej – Gośce Isphording.
Wydarzenie było częścią programu I Biennale Warszawa Zorganizujmy naszą przyszłość!, które odbyło się w Warszawie w dniach 13.05.2019 – 23.06.2019 i było poświęcone tworzeniu alternatyw organizacyjnych działających na rzecz progresywnej przyszłości.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu Zamówienia kompozytorskie, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.