Marina Garcés, hiszpańska filozofka i eseistka, w swych książkach i tekstach krytycznych (New Radical Enlightenment, Humanitats en Transicio/Humanities in Transition), odnosząc się do sytuacji kryzysu kapitalizmu, skutkującego zarówno pogorszeniem się warunków życia, jak i ograniczeniem zasobów, zwraca uwagę na zwrot ku przeszłości, na poczucie bezsilności, blokujące jakiekolwiek możliwości interwencji, fascynację apokalipsą, która stała się podstawową narracją polityczną i społeczną, „oświecony analfabetyzm”, który warunkuje sposób myślenia o polityce i sprawowaniu władzy. Proponuje zmianę, odrzucenie w istocie konserwatywnych postulatów ochrony czy wręcz ocalenia kultury, nauki, środowiska itp., oraz – jak pisze Leticia Ybarra w wywiadzie dla La Grieta, opublikowanym następnie na łamach angielskiego wydania Krytyki Politycznej – „odzyskanie istotnego związku między wiedzą a emancypacją”. Zaczerpnięta z idei „Cities in transition”, przeniesiona na grunt humanistyki idea „Humanities in transition” oznacza codzienną praktykę, dokonywanie małych interwencji, działanie aktywne w każdym momencie.
Marina Garcés – (ur. Barcelona, 1973) jest profesorką Arts and Humanities Studies na Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Jej praca dotyczy przede wszystkim polityki, myśli krytycznej, potrzeby stworzenia filozoficznej wypowiedzi, która byłaby zdolna do kwestionowania i zaangażowania. W 2002 roku była założycielką i nadal jest koordynatorką projektu „Espai en Blanc”, inicjatywy na rzecz zaangażowanej, praktycznej i eksperymentalnej relacji z myślą filozoficzną. Od 2016 roku jest członkiem kadry nauczycielskiej Programu Studiów Niezależnych MACBA. Jest autorką książek En las prisiones de lo posible (In the Prisons of the Possible, Bellaterra, 2002) i Un mundo común (A Common World, Bellaterra, 2013), a ostatnio Filosofía inacabada (Unfinished Philosophy, Galaxia Gutenberg, 2015) i Ciudad Princesa (Galaxia Gutenberg, 2018). Jest także autorką wielu publikacji periodycznych i zbiorowych, takich jak Humanitats en Acció (Raig Verd, 2019).